domingo, 15 de xuño de 2014

Actividades da ruta realizada polo 2º ciclo de educación primaria: os vestixios da fraga de Toxosoutos.


INTRODUCIÓN.

Unha vez feita a ruta, queremos que sexades exploradores recoñecidos. Pero para ser verdadeiros exploradores, teredes que saber interpretar as rutas que fagades.

Que necesitades? Reflexionar sobre o que fixemos, aplicando as matemáticas.

Non pretendemos que teñades que resolver os problemas de xeito individual (se sodes capaces, podedes facelo e poñede as achegas como comentarios do blog). Xa que todos fixestes a ruta, faise necesario que traballedes en equipo achegando ideas para obter os resultados.  O voso titor guiaravos e resolveravos as dúbidas que teñades.




ACTIVIDADES.

  1. Partindo dunha copia impresa do mapa da ruta comprobamos, con axuda dunha regra, que a distancia, en liña recta, entre o monte Culou e o campo de fútbol de Cabanetán é de 20 cm. 

     
      Sabendo que a escala* do mapa é de 1:13200, calculade a distancia que os separan en quilómetros (con 2 decimais). Facédevos unha idea de cal sería esa distancia ollando a foto tomada dende o monte Culou.  


     A distancia que ides a obter é menor que a percorrida (5,5 km) xa que o trazado (en cor laranxa) non seguiu unha liña recta.
    *Observación: Unha escala de 1:13200 significa que cada 1cm medido sobre o mapa corresponde a 13200 cm na realidade. (3 cm medidos sobre o mapa corresponderían a 39600 cm na realidade)





  1. Esta gráfica amósanos o perfil de altitude da ruta que fixemos. Na escala vertical temos a altitude á que nos atopamos en cada momento. Na escala horizontal podemos ver a distancia horizontal que imos percorrendo ao longo da ruta (que para nós será igual á distancia camiñada). Podedes observar que o punto máis alto atópase no quilómetro 1.2 da ruta e corresponde ao cumio do monte Culou. A partires de aquí, imos descendendo ata o punto máis baixo da ruta que se atopa no final (km. 5,5) e corresponde a Cabanetán.

    1. Que cantidade (en metros) descendemos na altitude dende o punto máis alto (Culou) ao máis baixo (Cabanetán)?
    2. Que distancia avanzamos en horizontal dende o punto máis alto (Culou) ao máis baixo (Cabanetán)? Dá o resultado en km e en metros.


    3. A relación que existe entre estas dúas cantidades (cantidade descendida e distancia percorrida) chámase pendente da ruta.

      Fixádevos na gráfica seguinte. A pendente da nosa ruta (entre o punto máis alto e o máis baixo) está medida pola inclinación da recta vermella. Vede como para o cadrado vermello do final da recta puxemos o resultado do apartado b) na distancia percorrida e puxemos o resultado do apartado a) para altitude descendida.



    1. Se para a pendente da nosa ruta, en vez de avanzar en horizontal a distancia calculada no apartado b), se avanzase en horizontal 100 metros, ¿cantos metros se descendería en vertical (ata o indicador 100 en cor verde)? (calculádeo cun decimal). 
   
Observación: poñémosvos un exemplo de como facer se tiveramos unha pendente na que por cada 300 m que avanzamos en horizontal descendemos 150 en vertical.

Distancia percorrida en horizontal (metros)
Cantidade descendida en vertical (metros)
300
150
Divimos entre 3 para obter 100 metros.
Dividimos tamén entre 3 para manter a mesma pendente
100
50


O resultado é que se avanzamos 100 metros en horizontal, descenderemos 50 metros en vertical.

Observade na gráfica que segue, como ao dividir tanto a distancia percorrida horizontal como a cantidade vertical entre un mesmo número mantense a pendente, porque as rectas azul e vermellas coinciden.



 
Mirade agora o que pasa se dividimos a distancia percorrida en horizontal (300) entre 3 e a cantidade descendida en vertical (150) entre 6 que son dúas cantidades claramente distintas.


 
Vedes como a inclinación da recta punteada vermella é distinta da recta azul? Iso quere dicir que teñen pendentes distintas. Iso pasounos por dividir as cantidades horizontais e verticais entre números distintos.

Aplicade agora o que aprendestes neste exemplo ao caso particular da ruta que fixemos e que nos piden no apartado c).



      1. Cando ides no coche, tedes visto algunha vez un sinal de tráfico coma este?
 
         

Indícanos que temos unha pendente que por cada 100 metros que percorremos en horizontal, descendemos 8 metros en vertical. Comparade este resultado coa pendente da nosa ruta. Cal é máis empinada?
         



  1. A seguinte gráfica amósanos o perfil de velocidade da nosa ruta. Na escala vertical temos a distancia percorrida e na escala horizontal o tempo empregado.


     
    1. Saberiades calcular o tempo empregado en facer o percorrido en horas e minutos?
    2. Fixádevos no plano que é o tramo da zona II. Poderiades explicar que significa?
    3. Se o tramo da zona II fose completamente plano, que significaría?
    4. Cal sería o tempo empregado en andar a ruta se o tramo da zona II fose plano?
    5. Se o tramo da zona II fose plano, canto tempo teriamos descansado? Calculádeo en minutos.




  1. Para rematar, propoñémosvos un dilema que non temos claro. A ver se sodes quen de darnos a resposta:

    Despois de facer a ruta por Toxosoutos, as clases de 3ºA, 3ºB, 4ªA e 4ºB xunto cos seus titores foron comer xuntos a Cabanetán.

    Os titores de cada clase encargáronse de facer seis grandes tortillas de patacas para todo o alumnado, que os titores non comeron. Cada tortilla dividiuse en doce porcións e cada alumno/a comeu unha soa porción. Os titores comentaron que non sobrou nin faltou tortilla.
    Despois de comer, a clase de 4º B foise a xogar ao fútbol co seu titor, cando maxicamente apareceron os Estrambólicos da Fraga Máxica e fixeron desaparecer a toda a clase e tamén ao seu titor, deixando tan só o balón.
    Se todas as clases teñen o mesmo número de alumnado, saberiades dicirnos canta xente quedou en Cabanetán?





Ningún comentario:

Publicar un comentario